De eerste dag in Grietjie

17 oktober 2018 - Phalaborwa, Zuid-Afrika

Oke niet uitslapen dus. 6uur wakker door het zonlicht. Nog wel even blijven liggen. Iets meer dan een uur daarna toch mijn heerlijk liggende bed maar uitgegaan want oom Richard en tante Xandra waren al druk bezig spullen uit te pakken (ik begon me een beetje lui te voelen). Toen ik de woonkamer binnenkwam had de eettafel al 6 stoelen en stond de bank er al. Tante Xandra was druk bezig met schoonmaken (“waarom wou ik overal glas?”) en ik ben oom Richard gaan helpen met spullen uitpakken. Even later stonden vrijwel alle meubels in de kamer en stond er een grote verzameling verpakkingsmateriaal buiten bij de auto. Volgens mij moet alleen de tv nog, waarvan het de bedoeling is dat ik die komende dagen ergens ga instellen omdat ik er het meeste verstand van zou hebben..

Om 10h gingen we de deur uit, op pad naar de supermarkt. De belangrijkste dingen die we moesten hebben: labels en lucifers. Elke deur en elk raam heeft namelijk een eigen sleutel en momenteel kunnen er elke keer 10 sleutels uitgeprobeerd worden op één slot. Niet heel praktisch dus daar moesten we labels voor hebben. Verder konden we gisterenavond niet koken want de lucifers waren op mysterieuze wijze verdwenen. Waarschijnlijk mee genomen door iemand die aan het huis werkt. Vanavond wilden we braaien dus ook die hadden we nodig. Er was in de supermarkt trouwens een heel gangpad speciaal voor braaien. En ze verkochten ook massage zittingen en vele andere niet-supermarktachtige dingen. Ze verkochten zelfs als kerstversieringen. Alle bordjes boven de gangpaden waren trouwens geschreven in het Afrikaans, erg leuk want dat is een soort grappige versie van het Nederlands. Ohja, en laat ik de koekjes niet vergeten! Die halen ze zelf nooit in huis omdat ze gezond eten maar omdat ik er nu ben mogen ze wel in huis komen. Kunnen ze mooi roepen “die wilde Sylvia hebben.” Tante Xandra blijft er ook heel netjes van af maar oom Richard.. ja, ze zijn toch wel heel lekker he? 😜

Na de supermarkt ergens wezen lunchen. Ze hadden chiabatta met smashed avocado, gerookte zalm en friet ernaast. Heeerlijk. Helaas was tante Xandra’s eten minder goed. Als je een kip ceasar salade besteld verwacht je er namelijk geen liter barbecue saus bij. Wat een combinatie.. Toen we terugkwamen bij het huis kwamen er allemaal mensen langs om dingen te bespreken. Een aantal dingen was toch nog niet zo goed geregeld. Zo had de bank geen pootjes, lekt de kraan in mijn badkamer (ja, de gastenkamer heeft een eigen badkamer) etc. Ik had dan ook lekker tijd voor mezelf om een paar uur lang te netflixen. Heerlijk want de afgelopen 6 weken waren er altijd overal mensen. Of ik nou in de slaapkamer was, op het dek of in de tv room. Altijd overal mensen. Alleen onder de douche en op de wc was je alleen. Nu had ik eindelijk even tijd om languit op bed te liggen en even helemaal niks te hoeven. Tot oom Richard riep dat er olifanten liepen, maar daar kwam ik graag voor overeind! Vanaf het balkon konden we 2 olifanten voorbij zien lopen. Dat was toch ook wel een beetje wat ik mij had voorgesteld bij een huis in een wildpark, olifanten kunnen zien vanuit je huis, geweldig. ‘s Avonds begon de eerste regen hier en deze duurde de hele nacht. Het was zo droog dat de regen ook echt nodig was en ik vond het zelf heel gaaf dat er ook een dikke onweersbui bij kwam kijken. Bij het avondeten aten we met kaarsjes. Het hele huis gaat op zonne-energie en omdat het vandaag bewolkt was en morgen ook de hele dag, moesten we even voorzichtig zijn met de stroom zodat we niet zonder kwamen te zitten. Kaarsjes en bliksem als verlichting dan maar. Erg sfeervol! Na het eten douchen en alweer op naar bed!

1. Tiny Arends:
    19 oktober 2018
    In Grietjie,,doet ons altijd aan Oma Grietje denken..dus al van alles gedaan en meegemaakt.
    Lekker tegen voor daar ,gaat het mooi groen worden.Olifanten vanaf het balkon ,dat is gaaf.
    Veel plezier en lekker braaien .
  2. Mama - Irene:
    19 oktober 2018
    Je hebt de primeur om hun huis daar te zien, het klinkt erg mooi en zo te zien aan de foto’s die jullie appten is het een prachtige plek. Mooi dat je ze kon helpen en ook heerlijk even relaxen en tijd voor jezelf. Echt geweldig om de wilde beesten te zien lopen vanaf het terras. Geniet ervan samen!!