Geiten, HIV en fishermen

9 november 2018 - St Lucia, Kwazulu Natal, Zuid-Afrika

De week afgesloten met nog een leuke laatste dag. Vanmorgen nutrition met Madeline (al die studenten hebben zulke typisch Amerikaanse namen) en S. Erg rustig dus! Bij nutrition zien we alleen erg veel kinderen en het nadeel van nutrition in de ochtend is dan ook dat de meeste kinderen nog op school zitten. Het kwam voor S wel goed uit, want hierdoor hadden we alle tijd om opzoek te gaan naar een bepaalde boom. Wij snapten eerst niet zo goed waarom, maar toen vertelde ze dat de geiten, die alle groenten opeten in haar tuin, dit een erg lekkere snack vinden. Opzoek naar de geitensnackboom dus! Toen we die eindelijk gevonden hadden begon ze allemaal takken van de boom af te halen, het was zo random, heel grappig. Daarna naar onze laatste patiënt. De jongen was naar school maar we kwamen zeker niet voor niks. Naast het feit dat zijn neefje en nichtje (die we ook goed in de gaten houden) wel thuis waren, had de jonge vrouw die er woonde net een baby gekregen. 2 dagen oud nog maar, echt zo’n schatje. Piepkleine handjes en amper nog haar. Echt ontzettend lief. Leuk om even op geboortebezoek te mogen!

Na de lunch heb ik met een paar studentes en N als tolk voorlichting gegeven over HIV and AIDS aan groep community workers. We hadden een soort script met alle tekst die we om en om voorlazen en N vertaalde dit dan. Soms kwam er na 3 woorden een vertaling van 5 minuten en stonden wij daar echt zo van: wat is die vrouw nu allemaal aan het vertellen? Maar vaak gaf ze extra uitleg of was ze grappen aan het vertellen. De mensen die kwamen luisteren waren erg geïnteresseerd, leuk om te zien en natuurlijk erg belangrijk. Na afloop zijn we door een van de communities gereden om flyers op te hangen voor de pregnancy & chill care workshop van woensdag. We zijn bang dat er anders, zoals soms bij de HIV awareness, niemand op komt dagen.

Eenmaal terug bij het huis nog een workout gegaan en daarna met de meiden uiteten geweest bij Reef & Dune omdat het Claudia’s laatste weekend is. Toen de ober hoorde dat we daarna nog naar de bar zouden gaan kregen we alvast een shotje van het huis en de belofte dat we hem later nog wel zouden zien. Oke haha. Bij de bar eerst in teams Beer Pong gespeeld, jong tegen “oud.” Ofwel 18,18,18 tegen 22,23,30. Aangezien er verder niet veel te doen is in de kroeg wegens het gebrek aan goede muziek diende ons spel al gauw als entertainment. De fishermen kwamen kijken en ook wat een personeel van Reef & Dune kwam meedoen met ons spel. Erg grappig maar bij het tweede potje waren wij er wel klaar mee dus uiteindelijk speelde de fishermen tegen R&D en stonden wij gewoon gezellig met elkaar te kletsen. Wij hadden het eerste potje overigens gewonnen! Denk dat we uiteindelijk om 23:45 zijn gaan slapen, heb het nog nooit zo laat gemaakt hier haha. Morgen lekker uitslapen.

1. Tiny Arends:
    15 november 2018
    At leuk,een geitensnackboom te zien en dan het geboortebezoek van een baby van 2dagen,proppies zijn het dan nog.
    En..weer lekker uit geweest..Claudia haar laatste weekend en nu komt jou laatste weekend eraan.