Suprise, suprise

18 oktober 2018 - Phalaborwa, Zuid-Afrika

Wat een drukte in huis vanmorgen, er waren een hele hoop mensen over de vloer. Gelukkig hoefde ze aan het begin van de ochtend niet in mijn kamer te zijn, dus ik kon lekker blijven liggen en rustig lezen. Daarna verkassen, want rond 9h moesten er helaas wel mensen in mijn kamer zijn. Blij dat iedereen rond 10h de deur weer uit was. Toen ik me daarna begon af te vragen wat we vandaag de hele dag zouden gaan doen vertelde tante Xandra dat we “iets leuks” zouden gaan doen. Ja, geheimzinnig he, wat dat dan was werd mij niet verteld. Rond 11h gingen we de deur uit en reden we een uur met de auto “ergens” heen. Ze wilden nog steeds niks zeggen en onderweg stonden helaas ook geen borden waarop een aanwijzing stond van een eventuele bestemming. Halverwege begonnen we wel een auto te volgen..

Na een uur reden we door een grote poort heen waarop “moholoholo rehabilitation centre” stond. Blijkbaar kregen we een privé rondleiding door het rehabilitation centre van de baas en zijn zoon. Zijn zoon is de aannemer van oom Richard, een handige connectie dus. Eerst gingen we langs de crown eagle, een schitterende arend met, zoals de naam al zegt, een soort kroon op haar hoofd. Daarna gingen we bij de stekelvarkens kijken. Wij stonden mooi door het hek te kijken en foto’s te maken terwijl de aannemer de kooi in ging, toen hij ineens riep dat we binnen in de kooi veel mooiere foto’s konden maken. We mochten naar binnen! Dat was wel echt super gaaf aan zo’n privé rondleiding, we kwamen op een behoorlijk aantal plekken waar je normaal gesproken niet mag komen.

Zo mochten we niet alleen bij de stekelvarkens naar binnen maar ook bij de arenden. Twee visarenden zaten achterin naast elkaar op een stok, een hele hoop andere arenden waarvan ik de naam ben vergeten zaten op andere plekken en op de grond liep een arend rond die meer leek op een kip. Echt een super grappig beest met rode en blauwe veren dat er zeer verfromfraaid uitzag. Blijkbaar had deze een attitude probleem en dacht hij dat hij de baas was, wat de anderen blijkbaar niet konden waarderen. Daarna gingen we naar de gieren. Ja, die grote vogels met enorme klauwen en snavels die de resten van dode dieren opeten. We mochten ze gaan voeren. Er was maar een handschoen en oom Richard wou wel eerst, tante Xandra en ik vonden ze toch nog wel groot. Nou, wij even blij dat hij eerst ging (sorry haha). Normaal gesproken vliegt er een gier omhoog om het stuk vlees uit de handschoen te halen, maar daar hadden ze vandaag geen zin. Vandaag hadden ze meer een voorkeur voor mensenvlees.. Oom Richard werd 3x keihard in zijn been gepikt. Later bleek dat dit 3 enorme rode krassen waren en inmiddels is het eromheen helemaal blauw. Auch. De aannemer was zelf ook nogal verbaasd “dat doen ze normaal niet.” Ja, maar vandaag wel..

Na de gieren was het tijd voor de big cats. Eerst kwamen we langs een lynx die heerlijk aan het heen en weer rollen was, net Flux. Daarna een serval maar die zat ver weg in zijn verblijf, beetje jammer. Vervolgens kwamen we langs stoffel. Even een onderbreking van de katten, stoffel was een stinkdier. Ik weet niet of het normaal is voor een stinkdier, maar deze bewoog zich voort als een vis op het droge door heen en weer te schuiven over het land. Ik zal proberen een filmpje ervan te posten, het zag er echt super grappig uit. Na Stoffel gingen we naar de cheeta’s. De een lag ver weg maar de andere was ijdel langs het hek aan het paraderen. Wat een gratie en wat een hoge poten. Daarna gingen we langs de hyena’s en vervolgens naar Bagheera. Als je de Jungle Book kent herken je de naam al wel, Bagheera was een zwart luipaard. Net de grote versie van Flux want jemig wat een ijdeltuit haha. Maar wel een heel mooi beest en van dichtbij kon je echt de luipaard print zien. Na Bagheera gingen we naar de gewone luipaarden waarvan er een aan een paal krabde en in een boom klom. Erg leuk. Vervolgens naar de leeuwen: een mannetje met een enorme bos manen en een vrouwtje. Beide kwamen ontzettend dichtbij en waren ook ontzettend groot. De aannemer trok bij het mannetje wat haren uit, nou dat vond ie niet zo leuk. Maar ik heb nu wel een paar leeuwen haren als souvenir.

Toen we alle big cat soorten gezien hadden gingen we naar de grote hobby van de baas: vogels. We mochten naar binnen bij reusachtige kooi met honderden vogels in alle soorten en maten: van roze tot metallic blauw en van knal geel tot zwartwit. Ze maakten een gezellige herrie en de baas vertelde er met heel erg veel passie over. Sowieso was hij heel erg enthousiast over alles. Na de vogels gingen we naar een andere ruimte en ineens liep de baas bij een cheeta de kooi in. Wij mochten ook komen! We konden de oude cheeta aaien en ze begon echt te spinnen. Zo lief! Zo leuk om bij al die grote katachtigen te zien dat het echt katten zijn. Een soort grote bonte versie van de huiskat. En ook heel erg gaaf en onwerkelijk om zo’n dier te mogen aaien terwijl je weet dat het je, als het wil, zo kan doden. Zo super gaaf.

Na alle dieren vertelde de baas nog een verhaal over de zwarte en blanke bevolking; hoe de blanken de dieren beschermen en de zwarten op de dieren jagen. De laatste groep ziet het meer als  “jullie geven geld uit om de dieren te beschermen die onze mensen en ons voedsel doden.” Het was een lang maar interessant gesprek. Daarna nog een vlug kijkje in de kliniek en daarna in het museum. Toen we alles gezien hebben was het al half 4 en rammelden we van de honger want we hadden geen lunch gehad. Onderweg nog snel gekeken bij een dam en even later in een restaurant een enorm broodje hamburger gegeten, dat er goed inviel. Dat was ook meteen ons avondeten.

Toen het donker was en we op het dek bij het huis zaten konden we goed de geluiden van de bush horen. Vlakbij was een olifant een hele hoop takken aan het afbreken. We konden niks zien maar hij klonk zo dichtbij. Heel gaaf. Een mooi einde van de dag. Daarna lekker gaan slapen.

1. Marleen:
    22 oktober 2018
    Bij een cheeta in de kooi! Jij durft!
    Super hoor.
  2. Mama - Irene:
    22 oktober 2018
    Wat gaaf om zo’n privé rondleiding te krijgen, klinkt erg mooi allemaal wat je hebt gezien. En een cheeta kunnen aaien?!! Wauw!
  3. Tiny Arends:
    22 oktober 2018
    Dat was een mooie belevenis,zoveel vogels en katachtigen ,en natuurlijk de Leeuwen,cheeta’s,luipaard enz. En de gieren lustte bijna mensenvlees.oeii,Richard.blauwe plekken nu.
    En jij mocht het luipaard aaien ,wat bijzonder....maar ik heb een leeuwtje op schoot gehad in het Lionpark.mooie foto,s.
    Nu ben je alweer in St Lucia ,we wachten af.