Scavage hunt

7 november 2018 - St Lucia, Kwazulu Natal, Zuid-Afrika

Vanmorgen voor het eerst een echte support group gehad. Afgelopen keer is het niet doorgegaan en de keer daarvoor gingen we tuinieren. Nu hebben we na alle gogo’s opgehaald te hebben gepraat over kanker. Net zoals thuis komt het hier namelijk veel voor. De (meeste) vrouwen die er waren luisterden vol interesse en stelden een hoop vragen. Al gauw bleek wat we eerder ook al hadden gemerkt, veel mensen genezen hier niet van een ziekte omdat het bij de kliniek niet goed geregeld is. Bijna allemaal kenden ze wel iemand met kanker, die in een vroege fase naar de kliniek is gegaan en vervolgens weer naar huis gestuurd werd. Er wordt alleen maar even geluisterd door de arts en daarna wordt verteld dat het ook best wat anders zou kunnen zijn zonder ook maar gevoeld te hebben aan een eventuele bobbel. Vervolgens wordt diegene weer naar huis gestuurd met paracetamol. Idioot gewoon. En later kan diegene dan met fase 3 bij de kliniek aankomen om te horen te krijgen dat een behandeling of te duur is of er zo lang op moet worden gewacht dat het al te laat is. Die artsen hier zijn echt niet te geloven. Laatst hadden we een clinic transfer en toen we op het juiste moment er waren kreeg de GoGo een nieuwe datum mee naar huis. En daar komt een enorm ziek iemand dan zijn bed voor uit. Denk je eindelijk geholpen te worden, krijgen je een nieuwe datum voor 3 weken later. Echt ongelofelijk. . .

In de middag moesten we tuinieren. Erg leuk want op het eind kwamen allemaal kleine kinderen “helpen.” Wel handig want ik had hierdoor mijn persoonlijke prullenbak die al het onkruid wel voor mij wilde wegbrengen. Op den duur werden de kinderen helemaal wild toen ze een telefoon te pakken hadden gekregen en liedjes van de Lion King konden afspelen. De telefoon daarna terugkrijgen was een uitdaging voor die studente want die wilden ze natuurlijk niet meer kwijt. Leuk wel om te merken dat echt iedereen de Lion King kent, in de auto nog wat gekletst over de musical met een Amerikaans meisje en die was ook laaiend enthousiast. Heel leuk.

Het laatste deel van de dag was zonder twijfel het leukst. We hadden namelijk scavage hunt. In teams moesten we foto’s maken van bepaalde dingen/plekken in het dorp. Dat Elisa, Lore, Mayra, Margot en ik een team vormden sprak meteen voor zich haha. Het waren wel dingen die voor iedereen te vinden waren want anders hadden wij natuurlijk te veel voordeel omdat wij hier al langer zijn. Het grote verschil was alleen dat wij hier een hele hoop mensen kennen. Zo moesten we bij een “plaats in Hawaï” een teamfotonmaken. Nou, die mensen bij Kauai begonnen al te lachen toen wij aan kwamen lopen omdat we daar altijd zijn. Dus natuurlijk wilden ze wel een foto van ons maken en met ons op de foto. En voor een foto op de wc linea recta naar de coffee shop want daar hebben ze een die we sowieso wel mochten gebruiken, nou, die gingen helemaal stuk toen wij vroegen of we een foto op de wc gingen maken. En de meiden van de bike store waar we eerder onze mountainbikes hadden gehuurd wilden ons best een fiets lenen voor de foto en meehelpen om een piramide van 6 mensen te maken. En Elisa en Lore wisten dat er rond 18uur bij het meer vaak hippo tour boten terugkomen dus we konden een foto maken op een echte boot. Dus ja, stiekem hielp het wel dat we hier al langer haha. Het bezorgde een hoop extra plezier. Maar we verwachten niet te kunnen winnen omdat ze van te voren al vinden dat wij voordeel hebben en dat dat niet eerlijk is. Ohja, laat ik de foto van onze teamnaam niet vergeten. We moesten de Big 5 uitbeelden en dat is echt een hele komische foto geworden. Ik denk dat de scavage hunt een van de leukste dingen is die ik hier gedaan heb, we hadden zoveel lol. Na afloop rustig gegeten want alle Amerikanen gingen uiteten bij het sushi restaurant. Daarna onze film afgekeken en lekker gaan slapen.

Foto’s komen later, WiFi is momenteel te slecht..

1. Tiny Arends:
    12 november 2018
    Wat weer een leuke dag, in het begin de ergernissen van de artsen daar, het tuinieren met de kinderen en de scavage hint, wat een leuk idee met de opdrachten ,om foto,s te maken van zoveel onderwerpen.
    We kijken er naar uit.
  2. Marleen:
    15 november 2018
    Jee wat heftig om te zien hoe het daar (soms) met de gezondheidszorg gesteld is.
    Je maakt super veel mee zeg! Ik ben heel benieuwd naar je foto’s.
  3. Mama - Irene:
    16 november 2018
    Wat erg en confronterend hoe men daar om gaat met de gezondheid van mensen.
    Geweldig zo’n speurtocht met zulke opdrachten; leuke foto’s! Je vertelde er al enthousiast over, maar erg leuk om zo weer te lezen 😊