Vallen en opstaan

28 september 2018 - Inhambane, Mozambique

Vandaag lekker kunnen uitslapen en om 9uur stond er een heerlijk ontbijt voor ons klaar: french toast (wentelteefjes) met Nutella. Smullen. Daarna een beetje bij het zwembad gehangen om daarna naar Mr. Fresh te lopen. Nee, geen tandarts of groenteboer, een supermarkt waar geen enkel vers product te kopen is. Gelukkig hadden wij dat momenteel toch niet nodig, wij hadden water nodig. Het water uit de kraan hier is niet te drinken en de 50L water die onze organisatie had meegenomen was inmiddels op. We mochten nu dus ons eigen water kopen. Gelukkig voor niet al te veel tijd want vanacht vertrekken we om 3h weer naar Swaziland. Onderweg nog wat mooie foto’s genomen van het plaatsje. Bij dinsdag en woensdag staan nu overigens ook foto’s online! Die van gisteren en vandaag komen nog.

Bij het hostel hebben we onze spullen gepakt en daarna zijn we het zwembad van Liquid weer ingedoken. Nee, we gingen niet nog een laatste keer in de zee zwemmen, dat stond voor smiddags namelijk al op de planning. Om 15uur hadden Lilli, Merle, Charlotte en ik namelijk surfles! Onze instructeur voldeed aan alle eisen voor het stereotype surfer: lang, krullend blond haar en met zijn accent zou hij best eens uit Australië kunnen komen (dat zijn we vergeten te vragen). En als hij niet zo gewend was geweest aan de zon had hij waarschijnlijk een kilo zonnebrand op zijn neus gesmeerd. We kregen allemaal een speciaal shirt aan en daarna mochten we ons surfboard naar het strand dragen “zoals echte surfers dat doen.” Super leuk dat die borden zo breed zijn dat ik er amper een arm om heen kan slaan en ik kon dat ding dan ook met veel moeite mee slepen naar het strand. Eenmaal op het strand legden ze ons uit hoe de golven stonden en daarna kregen we eerst wat les op het droge. Stap 1: liggen op je bord met je neus ter hoogte van het logo.

Stap 2: op je knieën gaan zitten.

Stap 3: je linker voet neerzetten.

Stap 4: staan en “surfen”

Daarna konden we het water in! Per 2 mensen hadden we een instructeur die keek wanneer de juiste golf kwam en ons dan op “3 2 1 UP” op de golf wegduwde. De eerste keer kwam ik al op mijn knieën en de 2 & 3e keer stond ik al bijna op twee voeten maar wanneer ik probeerde te staan viel ik steeds. Elke keer konden we weer met ons board tegen de golven in lopen naar het diepe en geloof me, dat kost ongelofelijk veel energie. En het hielp ook niet dat er weer jellyfish in het water zaten. De laatste keer dat ik weer verder het water in ging kon ik ineens niet meer staan en, alhoewel lopen tegen de stroming al zwaar is, zwemmen is niet te doen. Op mijn board klimmen dan maar  en liggend tegen de golven in peddelen, ik voelde me echt even op-en-top een surfer haha. En het werkte! Mijn laatste keer was ook mijn beste want voor een split-second stond ik echt even rechtop. Om er daarna triomfantelijk met mijn armen in de lucht af te vallen. Het was echt super leuk maar na afloop was ik helemaal gesloopt. We hebben een leuk plekje opgezocht en hebben daar een lekkere lavacake met chocolade ijs gegeten. En daarna pizza als avondeten. We konden wel wat energie gebruiken.

‘S avonds nog leuk uit geweest en om 3uur rolde iedereen half slapend de bus in. Op naar Swaziland.

1. Papa Otto:
    30 september 2018
    Wat een fantastische plek op aarde om dat te kunnen proberen! Supermooi! Leuk je vanavond ook even te hebben gezien en gesproken met Skype!
  2. Tiny Arends:
    1 oktober 2018
    Dus, je hebt het toch voor elkaar gekregen aan het eind van de surflessen.
    Als het je ,is het zooo gaaf.
    Wat een leuke foto,s weer van jullie op het strand.