A dream came true

27 september 2018 - Inhambane, Mozambique

Ik val maar meteen met de deur in huis: WE HEBBEN GEZWOMMEN MET DOLFIJNEN. Het was zoo super vet gaaf helemaal te gek!

We zijn vandaag dus op ocean safari geweest. Om 10uur verzamelden we bij Liquid maar toen we daar kwamen kregen we te horen dat het water zo sterk was vandaag dat ze de power boot wilden gebruiken en die was nog niet terug. Dat werd dus wachten tot wie weet hoelaat. Met Cynthia, Merle en Lilli op ons hardst naar de zee gesprint, heerlijk zo keihard rennen over het strand. Daarna zwemmen maar we gingen misschien iets te ver als je bedenkt dat de stroming zo sterk was. We stonden na afloop allemaal uit te hijgen op het strand. Daarna het zout van ons afspoelen in het zwembad van Liquid en daarna was het om 11:15 tijd voor de ocean safari!

We zouden met een grote zodiak, die nog op het strand lag, de zee op. Keihard duwen met zijn allen tot de boot ver genoeg in het water lag en daarna totaal niet soepel op de boot springen om onszelf op de buik de boot in te trekken. Verrassing: er stonden geen stoelen in de boot. In het midden stonden paaltjes met touw eraan en we moesten op de rand van de boot zitten met een touw in ons hand om er niet af te vallen. Na 2 minuten was het al raak: we zagen een walvis! We wilden er heen gaan, hij was niet te ver weg maar ineens werd er zo’n 30 meter van de boot vandaan een vin werd gespot: een hamerhaai. Hij was super dichtbij maar het was een beetje jammer dat de kop niet goed te zien was want dat is juist het unieke deel van het dier. Toch wel heel gaaf want ze zijn zeer zeldzaam en de laatste was 2,5 maand geleden voor het laatst gezien. Nog geen 10 minuten later zagen we een paar humpback dolfijnen! Deze soort leeft alleen nooit in een grote groep en als we met 13 man bij 3 dolfijnen in het water zouden springen zouden ze binnen no-time weg zijn. Super leuk om te zien, maar geen optie op bij te snorkelen.

De groep daarna leek wel geschikt maar was nog al ver weg. Iedereen had bij de vorige dolfijnen al enthousiast de flippers aangetrokken en de snorkel & bril opgezet en Flo was zo enthousiast dat hij bij het woord dolfijnen meteen vol overtuiging van boord sprong. Daarna kwam hij boven en vroeg hij “aan welke kant zijn ze?” Ja, die waren dus zo’n 50meter verderop aan de andere kant van de boot haha. Later kwam de groep echter dichterbij en mochten we dan eindelijk echt het water in. In het begin was er onderwater nog niks te zien en keek ik af en toe even boven water om te zien waar ze waren om op den duur zo’n 10 meter verderop boven het water uit te zien springen. Hoofd meteen weer onderwater en, ik kan het nog steeds niet geloven, er zwommen 2 dolfijnen pal voor mn neus langs. Ik kon zelfs alle klik-geluidjes horen! Later zag ik ineens luchtbellen van onderen voorbij komen.. Eerst heel verbaasd maar 1 seconde later ging het belletje rinkelen; waarschijnlijk zat er iets onder mij. En inderdaad even later zwom de donkere schim  van een dolfijn onder me door. Ik zag later nog een dolfijn onderwater dus ik heb ze in totaal 3x gezien. Het was zo ontzettend gaaf, elke keer dat ik er aan terug denk word ik meteen weer blij haha. Ik heb de eerste 2 trouwens op film met mijn GoPro, ik zal proberen het online te zetten maar ik weet niet of de WiFi het toestaat.

Toen we ons weer terug in de boot gehesen hadden was het tijd voor iets heel anders: de vele rode strepen van de kwallen bestuderen. Er zaten zo veel kwallen in het water dat we elke keer door slierten geraakt werden. Zo’n sliert geeft allemaal kleine elektrische schokjes en doet echt super veel pijn. Later konden we nog een keer het water in bij de dolfijnen maar sommigen hadden zoveel last dat ze niet ineens gegaan zijn. Nou, dat had ik ook niet moeten doen. De eerste keer was ik 3 of 4 geraakt én ik had de dolfijnen gezien dus dat was het helemaal waard, maar de tweede keer zag ik niets en werd ik zó ontzettend vaak gestoken. En het deed echt pijn.

Daarna was het tijd om terug te gaan maar onderweg besloot een walvis nog even gedag te komen zeggen. Zo’n 10 meter van de boot kwam de walvis met zijn vin en rug boven het water uit en hij zwaaide nog even gedag met zijn staart. Die had niemand meer zien aankomen.

Eenmaal terug kregen we een plant met sap dat tegen de kwallen striemen hielp. Een soort aloë vera. Daarna lekker geluncht en gedoucht. Vervolgend nog een laatste keer naar de markt geweest en een mooie serong gekocht. Tot slot naar de sunset bar geweest waar ik met uitzicht op de zonsondergang uit een echte kokosnoot heb gedronken met een bamboe rietje. Hoe tropisch haha. Vervolgens avond gegeten en ‘s avonds nog uit geweest. Super grappig, sommigen wilden na het eten douchen maar er was iets mis met de leiding dus er kwam ineens stinkend water van de wc uit de douche hahaha. Daarna zijn ze heeeel lang gaan douchen in het andere douche gebouw waar gelukkig geen shit-water uitkwam. Nou, welterusten he, haha.

1. Roeleke Smits:
    Je maakt wat mee zeg!
  2. Tiny Arends:
    28 september 2018
    Dit was ook weer zo,n Top dag voor jou..de dolfijnen zo dichtbij je en onder je...geweldig.
    En,die walvis zo dichtbij de boot, een mooie dag gehad, maar denk om die sterke stroming,echt gevaarlijk hoor.
  3. Marleen:
    Geweldig!!
  4. Mama ~ Irene:
    28 september 2018
    Wauw, wat super super super gaaf om echt te zwemmen met dolfijnen. Dat wil je al zo lang heel graag (ik ook wel 😉). En walvissen en een haai zó dichtbij. Daar word ik ook blij van 😃 Wat een geweldige dag!! 🐬🐬 🐳🏖