De aapjes gaan back to school

11 september 2018 - Ezulwini, Swaziland

We zijn weer in Swaziland hoor. We werden vanmorgen om 5:30 allemaal wakker omdat er apen over ons dak heen raceden. Ook bij het ontbijt stuiterden ze lekker in het rond en sprongen ze van boom naar boom. Ongelofelijk leuk om naar te kijken.

Vanmorgen gingen Berta (Spaans) en ik voor het eerst naar ons schooltje hier in Ezulwini. We hadden vandaag zo’n 32 kindjes. We kwamen binnen en meteen werden we van alle kanten geknuffeld, zo schattig. Daarna moesten alle kinderen rijtjes vormen en het volkslied zingen. De kids zijn tussen de 4 en 6 jaar oud en ze kennen allemaal het volkslied. Dat is in Nederland echt onverstelbaar. Daarna moesten ze zich allemaal  keurig voorstellen “my name is.. my surname is.. I’m a boy/girl. I’m .. years old” Sommigen dreunen het zo op maar anderen zijn zo klein dat ze gewoon degene voor hen napraten en dat heb je scenario’s waarin het kindje zegt “I’m a boy” en de teacher reageert “no you are a girl” Super grappig. Omdat het de eerste dag na de vakantie was hebben we verder niks gedaan behalve buiten spelen. Kindjes duwen op de schommel, handklap spelletjes, armbandjes van gras vlechten en op de kop hangen aan het klimrek. Het was een aapjes dag vandaag. Wel ontzettend blij met ons schooltje want onze teacher is heel aardig, wij worden trouwens ook aangesproken met teacher dus de hele dag is het “teacher! teacher!” Hoe dan ook, onze teacher legt ook een beetje uit wat ze doet en een paar anderen kregen op hun schooltje meteen een stok in hun hand geduwd “ga maar les geven” eh okee.. Wij hebben morgen onze eerste echte lesdag pas maar ik zie dat bij ons nog niet zo snel gebeuren.

‘S middags hadden we homework club. Deze kinderen zijn 10-13jaar. We kregen ieder een eigen kindje toegewezen en ik mocht een lief meisje helpen. Er was wel een papier met wat informatie over wat het kind kan maar het is toch een beetje uitvogelen welk niveau het heeft. We hebben een stukje gelezen, spelling gedaan en deel-sommetjes gemaakt. De laatste 5 minuten boter-kaas-en-eieren gespeeld, dat kende ze niet en vond ze helemaal geweldig. Volgende week hebben we opdezelfde plek weer homework club en mag ik weer met hetzelfde meisje aan de slag. Woensdag en donderdag is het op een andere plek en morgen schijnen we echt een paar kleine monsters in de groep te hebben dus ik ben heel benieuwd en een beetje zenuwachtig haha

Toen we terug kwamen in het ijskoude zwembad gesprongen en vervolgens onder de douche gedoken. Nog een wit wasje gedaan met de hand (ze schijnen was hier niet te splitsen dus wit belandt gewoon bij rood in) en morgen wordt de donkere was gedaan. Nu even relaxen in de tv kamer met warme chocomelk en kaneel en morgen weer aan de slag. Alvast welterusten!

1. Tiny Arends:
    11 september 2018
    Nu is het echte "werk" begonnen ,maar wel leuk met die kinderen, en Boter, Kaas en Eieren gespeeld, dat is leuk voor de kinderen.
    War zijn het een schatjes om te zien, vooral die kleintjes. Succes voor morgen.
  2. Marleen:
    Haha juf Sylvia. Leuk!!
  3. Mama ~ Irene:
    Leuk zo’n apenontbijt! Succes met de lessen morgen 👍
  4. Janet:
    Wat leuk om jou verhalen te volgen / lezen.. Succes met les geven 👍
  5. Roeleke Smits:
    12 september 2018
    En nu leer jij ze nog leuke typische Nederlandse dingen. Hoe leuk! Succes.