Beestenboel

17 september 2018 - Ezulwini, Swaziland

Informatie, informatie en nog meer informatie. Dat was zo ongeveer hoe vandaag eruit zag. Maar wel allemaal leuke informatie. Vanmorgen zijn we naar Mantenga geweest, een cultural village. Na een snelle stop bij de watervallen gingen we naar het dorpje. Het dorpje is helemaal gemaakt volgens de manier waarop ze vroeger leefden. De hutjes zijn dan ook gemaakt van gras, riet en andere materialen. Super praktisch want de rook van bijvoorbeeld het koken kan door het gras heen de hut uit, terwijl het gras de regen van buiten wel tegenhoudt. Elke vrouw had 3 hutten, een om bier te brouwen, een om te koken en een om in te slapen. Mannen gingen altijd als eerste een hut in en uit omdat er binnen misschien wel vijanden verstopt zaten. Er was ook een mannengedeelte waar alleen mannen kwamen om mannendingen te eten. Een vrouw mocht bijvoorbeeld niet de poten van een koe eten omdat ze dan weg zou lopen uit het huwelijk. En wanneer ze de tong at werd geloofd dat ze te veel ging praten. Het was echt super interessant om over de cultuur te horen. Na afloop hebben we nog een voorstelling bijgewoond waar in traditionele kledij dansen werden opgevoerd. Heel indrukwekkend, vooral met de trommels erbij. Het enige jammere was dat de trommels zo hard klonken dat ik automaat bij elke slag met mijn ogen knipperde haha.

Na de cultural village gingen we naar een restaurant om te lunchen en ze hadden echt heerlijk (goedkoop) eten. Voor €5,50 een enorme chicken en beans wrap met een sprite. Toen we de lunch gehad hadden kregen we een voorlichting over Mozambique. De tijd vliegt echt, komende zondag gaan we om 5h s’ochtends weg en wanneer we terugkomen hebben we al 4 van de 6 weken gehad..

Eenmaal terug bij de lodge lekker gezwommen in het zwembad om daarna een leuk horror verhaal aan te horen. Twee van de meiden hadden vandaag de tuinmannen keihard zien rennen, dus het was meteen duidelijk dat er iets aan de hand was. Bleek dat er onder de varanda van een huisje, 15m van het dek af, een enorme slang had gezeten. Iedereen wist dat er hier natuurlijk slangen konden zitten maar ze worden nooit gezien, dus dit was wel even schrikken. Uiteindelijk hebben ze het beest met een schep of iets dergelijks dood geslagen. Wel een beetje sneu voor de slang maar iedereen kan in ieder geval weer rustig slapen.

‘s Avonds nog even met mama geskyped en na nog even met mijn kamergenootjes gekletst te hebben lekker gaan slapen.

1. Roeleke Smits:
    18 september 2018
    Vandaag hier Prinsjesdag. Probeer dat daar maar eens uit te leggen. Hihi
  2. Mama - Irene:
    18 september 2018
    Leuk om daar een kijkje te nemen, leerzaam en leuk bezoekje.
    Brrrr slangen 😬😳
  3. Papa - Otto:
    21 september 2018
    Wat een mooie hutjes! En erg zielig voor de slang. Jammer dat ze die niet gewoon 100 m konden verplaatsen of zoiets...