De voedseldief

18 september 2018 - Ezulwini, Swaziland

Vandaag voor niks vroeg opgestaan.. Berta en ik kwamen bij ons schooltje en de heleboel was verlaten. Geen schreeuwende kinderen buiten of hoofdjes achter het raam, de deuren zaten potdicht en ook het hek was nog op slot. Het was haast een beetje creepy en we wisten eerst niet wat we nou moesten doen. Uiteindelijk aan de mensen van de kerk en de school naast ons gevraagd of ze onze teacher gezien hadden, maar er was geen spoor van haar te bekennen. Toen maar terug naar de lodge gegaan en bij de office gevraagd of zij wisten wat er aan de hand was en het bleek dat er vandaag een strike was (stakingen voor hogere lonen). Ze hadden niet gedacht dat dat invloed op onze schooltjes zou hebben omdat het vooral voor leraren van basisscholen is, maar blijkbaar toch wel. Morgen is er weer een strike dus ze nemen even contact met haar op om te vragen of er dan wel les is zodat we niet wéér voor niets heen gaan.

Omdat we ineens de ochtend vrij hadden maar lekker gaan zwemmen want het is hier snikheet (38 graden). Bovendien was de WiFi vanmorgen fantastisch omdat iedereen verder weg was (hun schooltjes waren wel open) dus ik heb gezellig een dik uur met Charon kunnen Skypen. Om 14h kregen we te horen dat de homework club vanmiddag ook niet doorgaat vanwege de strike. En daarna begon het mysterie van de voedsel dief. Iedereen kan hier al het eten pakken dat ze willen, behalve de dingen waar een naam opstaat; dan heeft die persoon het namelijk zelf gekocht en blijf je er met je poten van af. Dat is de regel hier. Nou hebben heel veel mensen hier een pot chocopasta gekocht (ik ook) en eergisteren miste die van Leonie al, vandaag die van Lilli én die van Caro en Lieke miste twee avocado’s. Bovendien waren uit veel dingen kleine beetjes verdwenen. Iedereen wordt er helemaal gek van maar naast ons verblijft er momenteel maar één gast en het filmteam dat een film maakt van de schooltjes voor de nieuwe website. De kans is dus vrij groot dat het iemand van onze groep is.. en dan heb je nog mensen die nú besluiten voor de grap dingen te gaan verstoppen waardoor de eerste onenigheid ontstaat. Als het nog lang doorgaat misschien een camera ophangen ofzo..

‘s Middags met Leonie en Merle naar het winkelcentrum, Gabels, geweest. Nog wat dingen geregeld voor Mozambique en lekker op een terrasje gezeten met een ijskoffie. Avondeten, en daarna Merle geleerd hoe zenuwen werkt (the game lives on) dus gezellig zitten kaarten met een warme beker chocolade melk. Vervolgens lekker gaan slapen..

PS: bij de blog van gisteren zitten nu ook foto’s en video’s

1. Tiny Arends:
    22 september 2018
    Dus door de staking ,had je zomaar vrije tijd,lekker om te zwemmen en te Skypen.
    En dan de chocopasta weg, zo lekker,het begint vaak klein, ik weer nog dat Gerie een hulp had en steeds waren er schepjes koffie of zomaar uit de bus verdwenen, opletten maar.
    Je ziet ,ik ben weer thuis,dus kan he mails lezen.