The Big 5

6 september 2018 - Kruger Park, Zuid-Afrika

We maken het nog een paar uurtjes vroeger; 5h opgestaan vandaag. Vanacht wel 3x wakker geworden door een of ander beest en daarna nog door een autoalarm. En dan zitten we in de natuur..  Na een ‘early breakfast’ bestaande uit koekjes, een appel en koffie die ik niet heb kunnen drinken omdat het nog te heet was (Eva ik kan je hier bijna horen lachen), reden we om stipt 6 uur door de gates het Krugerpark weer in. We gingen de gehele klok lang op safari, tot 18h.

Na nog geen half uur zagen we een paar leeuwen de weg oversteken en nog geen 10 minuten later een luipaard. Beiden waren zo gaaf! Om 9h uur gingen we echt ontbijten bij een picknick spot en nog geen half uur daarna zagen we een veld met 7 neushoorns, waarvan er twee een dominantie strijd voerden met een hoop opstuivend zand, impala’s, baboons, een olifant en Pumba’s (iedereen blijft de Engelse naam voor zwijn vergeten dus we hebben het beest omgedoopt tot Pumba; iedereen kent The Lion King). Binnen 24h hadden we de gehele Big 5 dus al gezien. Volgens Ruben, de ranger, konden we wel weer naar huis gaan.

Onze ranger staat er in middels om bekend dat hij hoop onzin verteld 😂 Zo hebben Waterbokken een grote witte cirkel op hun kont. De verklaring? “They once painted the toilets in de park en all the Waterbokken went to sit on it.” En een Kudu heet Kudu “because there was nothing else they could do.” Dan heb je ook nog die keer dat een van de Duitse meisjes zei dat ze geen impala meer kon zien, waarop hij bij elke (en dat zijn er veeeel) impala ging stoppen. Zucht. Tot slot is er nog de bewering dat Nederlanders altijd in hun (de rangers) auto in slaap vallen tijdens de safari. Nou ik kon mij er op den duur heel wat bij voorstellen want wanneer je om 5h opstaat, het midden op de middag snik heet is en je geen beest ziet (zelfs geen impala) is het behoorlijk vechten om je ogen open te houden maar we konden hem natuurlijk geen gelijk geven ;) Uiteindelijk niet geslapen maar een paar anderen in de auto wel en elke keer ging Ruben met de auto slingeren om ze wakker te krijgen..

Hoe dan ook, voor de lunch hielden we weer pauze op een picknick plaats. Er waren een hoop vogels, super leuk dacht ik eerst, maar uiteindelijk besloot er eentje om op mijn schouder te gaan schijten.. Dankjewel.. Al snel naar de lunch reden we door een rivierbedding heen waar we gezelschap hadden van een groep olifanten. Zij staken uiteindelijk pal achter onze auto de weg over 😱 En er waren ook kleintjes bij! Het was zo ontzettend gaaf. Later stak er voor de auto van de andere helft van de groep een kudde buffels over waardoor we de Big 5 niet alleen binnen 24h hadden gezien, maar ook nog eens op één dag. Om 18h waren we weer terug en stond er kip curry voor ons klaar. Morgen staat ons een nog langere dag te wachten want we gaan een sunset drive doen. Ze zeggen dat de dieren vooral s’nachts actief zijn, dus de verwachtingen staan bij iedereen redelijk hoog. We zullen het zien!

1. Gea Brouwer:
    10 september 2018
    Wat schrijf je leuke verhalen bij jou reis een geweldige ervaring /belevenis lijkt me mooie foto's erbij geplaatst succes met de reis en ik zie je verhalen met belangstelling tegemoet .
  2. Mama - Irene:
    10 september 2018
    Ha, vroege vogel, wat leuk om je verhalen te lezen en prachtige foto’s! Lachen met zo’n ranger aan het stuur, leuk. Dat door het vuur heen rijden lijkt me doodeng, gelukkig ging het goed.
    Fantastisch dat je zó veel wild hebt gezien! Prachtige herinneringen.
    Fijn dat je weer bereik (en stroom) hebt en ik je eindelijk weer kon horen en zien! 😘
  3. Marleen:
    10 september 2018
    Wat heb je veel gezien! Prachtige foto’s zeg.