Smoking hot

7 september 2018 - Kruger Park, Zuid-Afrika

Vandaag weer goed begonnen! Na 3 kwartier hadden we al leeuwen die naast de auto wandelden, en dan ook echt pal er naast, een meter ongeveer. We hebben inmiddels al heel veel leeuwen gezien, een keer stak er zelfs een de rivier over, wat heel bijzonder is want, zoals bekend, haten alle katachtigen water.

Het ontbijt hadden we bij Lower Sabie waardoor we deze keer een lekker lange pauze hadden. We zijn met alle Nederlanders naar het platform gegaan om even wat te drinken (mokka ijskoffie) en daarna gingen we weer op pad. Nou, dat was het grootste deel van de tijd echt slaapverwekkend saai. Het was zo heet dat er namelijk amper dieren te zien waren. We mochten blij zijn met een impala.

Wat zowaar nog heter was, waren de vele branden die hier plaatsvinden. Overal konden we grote rookpluimen zien. Een groot deel van deze branden is blijkbaar gecontroleerd; er wordt een hoop in brand gestoken omdat anders, wanneer de wind ongunstig staat, de brand niet te controleren is en er een nóg groter deel afbrandt. Bovendien is er voor morgennacht regen voorspeld waardoor er meteen goed nieuwe planten kunnen groeien. Op den duur moesten we door een grote brand heen rijden, dat wil zeggen, op de weg zelf was geen vuur maar daar omheen wel. Het was zo gloeeeiend heet. Iedereen had een pet of shirt gebruikt om het grootste deel van het gezicht mee te bedekken maar sommigen kwamen als nog met tranen over de wangen de brand uit door de rook. Het was wel heel indrukwekkend om een keer mee te maken.

Toen we terug kwamen bij Lower Sabie kregen we pasta pesto en een salade. Smullen. Daarna met twee Nederlandse meiden nog een ijsje gehaald en om half 5 vertrokken we op de sunset drive. De zonsondergang was erg mooi maar die zien we hier eigenlijk elke dag omdat we tot 18h rondrijden en de zon om half 6 al onder gaat. Al vrij snel aan het begin werden we opgejaagd door olifanten, leuk en spannend tegelijk, dus dat was even flink gassen met de truck. Toen we wat verder weg waren stopten ze en bleek dat ze de weg vrij wouden hebben zodat de kleintjes over konden steken, en wij hadden blijkbaar in de weg gestaan. In het donker rijden was in het begin heel leuk maar al gauw heel irritant omdat de lichten waarmee gezocht wordt zo snel over de omgeving bewegen dat je amper de tijd hebt om te zien of er überhaupt iets zit. Toch hebben we wel een paar gave dingen gezien. Zeven hyena’s liepen te schateren en met het karkas van een impala te zeulen en we hebben een flits van een luipaard gezien. Op het eind kwamen we langs een meer waar nijlpaarden en krokodillen lagen. Hier hebben we de lichten van de auto uitgedaan en waren we even helemaal stil. Na een paar seconden begonnen alle hippo’s lawaai te maken. Het was zo indrukwekkend: een meer onder de sterren met de silhouetten van bomen er omheen en die grote lijven van de hippo’s en dan al die geluiden. Heel bijzonder.

Eenmaal weer terug bij Lower Sabie stonden er broodjes hamburger klaar, hebben we nog wat foto’s van de afgelopen dagen bekeken en zijn we al snel gaan slapen. Het is genieten hier.

1. Papa - Otto:
    10 september 2018
    Mooie video van tussen het vuur rijden. Ik kan de rook hier ruiken! Goed dat jullie met ervaren Rangers mee zijn en niet voor de eerste keer hier zelf hoeven te rijden.