Bumpy ride

26 september 2018 - Inhambane, Mozambique

Even de vroege vogel uitgehangen vanmorgen. Merle en ik wilden graag de zonsopkomst zien dus dat betekende om 5uur opstaan. Al gapend zijn we naar het strand gelopen. Er was nog helemaal niemand, heerlijk. De zonsopkomst was echt super mooi. Na de zonsopkomst zijn we in de ligstoelen op het balkon gaan liggen met uitzicht op de zee. Lekker kletsen en koekjes eten als pre-ontbijt en we zagen zelfs nog weer wat walvissen. Om 9uur was het tijd voor het echte ontbijt. Daarna lekker op het strand gelegen en gezwommen in de zee.

Om 14:30 verzamelden Merle, Berta, Leonie, Charlotte en ik ons bij Diversity want we gingen quad biken! We hadden alleen voor 3 mensen geboekt omdat de rest het nog niet zeker wist en er bleken voor 4 mensen quad bikes te zijn. Omdat Charlotte als laatste had besloten mee te willen bood zij aan niet mee te gaan en uiteindelijk kon ze (gratis) bij de gids achterop. We reden naar dezelfde plek als waar we gisteren waren bij de mangrove bossen. Ja, op die mangrove bossen kom ik later nog wel terug.

Op een rijtje stonden de 4 quads al voor ons klaar. Er was nog wel wat instructie voor nodig om uit te vogelen hoe zo’n quad nou werkt maar toen konden we gaan. Eh ja, toch nog even wennen. Vlakbij water begonnen we ineens langzaam te rijden dus ik wou terugschakelen maar ik schakelde per ongeluk op.. ja dan word je toch een stukje vooruit geduwd en om niet recht bovenop Merle te rijden stuurde ik naar rechts en na Merle’s quad geschampt te hebben reed ik bijna het water in. Oepsie haha. Verder was de quad rit echt geweldig. We stopten 2 keer op een punt met schitterend uitzicht over zee waar we natuurlijk even wat foto’s moesten maken. Bovendien ging de zon onder wat inhield dat onze zandwegen door een heuvelachtig landschap van bloemen en palmbomen verlicht werden door het “golden hour light.”  Wat echt super leuk was, was dat de lokale kinderen wanneer ze onze quads zagen aankomen vaak de heuvel af sprintten alsof de duivel hun op de hielen zat zodat ze hopelijk net op tijd beneden waren om hun hand uit te steken en ons een high-five te geven of om onze quad even aan te raken. Dat was echt een ding; elk kind wou ons een high-five geven, en daarna keihard juichen wanneer het lukte haha.

Toen we terug gingen stond ons een klein probleempje te wachten: het was inmiddels vloed geworden. Al het water in de mangrove bossen was gestegen en de wegen stonden helemaal onder water. We moesten heel precies achter de gids aanrijden, die precies wist waar het wel of niet te diep was, en onze voeten omhoog houden zodat we droge voeten hielden. Intussen raakte mijn quad een beetje van slag en begon het hitte alarm lampje te branden door de plotselinge verandering van temperatuur. Hij functioneerde gelukkig nog wel goed. Wat een ervaring. Toen we met de auto weer terug gebracht werden bleek het echter onmogelijk om door het water te rijden. Met de quad namen we maar een meter ruimte in beslag maar de auto was zo breed dat het nooit alléén op een ondiep stuk kon rijden maar ook altijd een diep stuk besloeg. We waren dus gestrand en konden een halfuur wachten tot het water lager stond en het mogelijk was om terug te keren.

Veel later dan gepland kwamen we precies op het moment dat het avondeten begon terug. Vliegensvlug de rijst, kip en patat naar binnengewerkt want om 19:30 zouden we naar de film gaan en we wilden echt nog heel graag douchen. Toen ik onder de douche stond kwam er echter geen water uit.. Doordat we alle douches tegelijk gebruikten was de druk op mijn douche zo laag geworden dat er gewoon niks meer uitkwam. Afrika he. Gelukkig douchte de rest heel snel en kon ik gauw onder een van hun douches. Iets later dan gepland gingen we naar de film. Het was op een leuke locatie met allemaal lichtjes en op de zolder stonden banken en was de film. De film was super raar en al een half uur bezig en aangezien ik moe was heb ik uiteindelijk gewoon de halve film lekker geslapen. Bij het hostel  gauw naar bed en slapen. Morgen ocean safari!! Ontzettend veel zin in.

1. Marleen:
    28 september 2018
    Jee wat een avontuur! En morgen alweer!
    Zo leuk om mee te lezen.
  2. Mama ~ Irene:
    28 september 2018
    Wat een belevenis! En dan volgt nog de topdag die je donderdag had. Daar wordt je echt jaloers van Marleen.
  3. Tiny Arends:
    28 september 2018
    Spannend ,dat qaud rijden , dus eb en vloed, dat moest die begeleider toch kunnen weten.
    Maar ,dat heb je weer beleefd.mooie zonsopgangen en ondergangen gezien.
    Geen kiespijn meer...