Horror school

2 oktober 2018 - Ezulwini, Swaziland

Pfoe nou vandaag was me toch een dag. Berta en ik kwamen vanmorgen op ons schooltje en onze docente was nergens te bekennen.. Alle kinderen waren er echter wel dus we stonden even met onze handen in het haar: “wat moesten we doen?” Al gauw kwam er een vrouw uit de buurt langs die we al vaker gezien hadden en zij wist ons te vertellen dat onze teacher met haar zoon naar het ziekenhuis was. De vrouw zelf wou ons wel helpen om te koken. Wij probeerden inmiddels onze organisatie te bereiken maar er was geen service. Na gelukkig niet al te veel tijd kwam er een andere vrouw uit de buurt die ons een beetje zou helpen met lesgeven. Nou, die hulp hadden we ook echt nodig want hoe deal je met een klas vol schreeuwende kinderen als je de taal niet spreekt? Haar manier van lesgeven was alleen wel heel anders en wij kregen nergens de kans om zelf iets toe te voegen, terwijl we normaal echt sámen met onze teacher lesgeven. Berta zag op den duur zelfs dat ze een paar kinderen met een stok een klap op de handen gaf terwijl onze eigen teacher dat nóóit zou doen. Om 10:45 mochten de kinderen allemaal buiten spelen en ook dat was weer chaos. Kinderen hadden ruzie, ze wouden aandacht en gingen daarom de hele tijd hun veters losmaken of deden alsof ze aan het huilen waren. Op den duur zijn we ze maar gaan negeren en zijn we met wat kinderen gaan spelen. Ze vinden het geweldig als je hun handen vasthoudt en op het moment dat ze in de lucht springen  ze verder omhoog trekt. Het heeft hetzelfde effect als mensen op de trampoline lanceren. Om 11:45 werden alle kinderen naar huis gestuurd en konden wij (gelukkig) ook gaan. Vlakbij de kombi-standplaats hoorden we ineens Leonie onze naam roepen en bleek dat de mensen van sport een korte pauze hadden bij de winkel en in de All Out bus moesten wachten. Wij konden dus mooi mee rijden en hoefden niet met de kombi.  Een kleine meevaller.

s Middags naar homework club. Wegens de strike vorige keer was niet iedereen naar de dinsdag homework club geweest en iemand anders had mijn kid overgenomen. Ik kreeg nu dus een nieuw meisje en het was dan ook weer even uitvogelen wat het niveau was. Op het eind samen met Merle, Lilli en hun homework kids uno gespeeld en dat was erg leuk.

‘s Avonds salade gegeten wat heerlijk fris was na zo’n warme dag (33 graden). Daarna samen met Lilli, Cynthia, Merle en 3 nieuwe vrijwilligers “uno with normal cards” gespeeld. Uno kennen ze namelijk wel maar pesten niet en aangezien we alleen normale kaarten hadden.. Super erg gelachen en een leuke afsluiter van de dag. Ik zal proberen donderdag de blog van woensdag en donderdag online te zetten want ik begin standaard een dag achter te lopen..

1. Papa - Otto:
    4 oktober 2018
    Zo zie je maar dat lesgeven (en orde houden) toch echt een vak is! En samenwerken ook niet door iedereen wordt begrepen.. Wat jammer dat ze met een stok ging slaan, dat mag bij ons al 100 jaar niet meer. Wat zouden Berta en jij kunnen bedenken om de kinderen aandacht en focus op iets anders te laten richten? Stel dat de teacher er morgen weer niet is. Hoe kunnen jullie ze uitdagen om dat te gaan doen? Opdracht geven om in groepjes iets te gaan doen en dan een prijsje voor de beste? Klas opsplitsen in kleinere groepen en dan elk van jullie met een groep aan de slag? Voetbalwedstrijd? Jeu de boules? Fietsen leren? Boter kaas en eierencompetitie? Schooltuintje aanleggen? Danswedstrijd waarbij ze zelf de dans moeten bedenken? Nou je hebt er misschien heel weinig aan maar een plan B maken samen met Berta voor als de teacher er weer niet is is misschien wel een idee. Gaaf dat je dit meemaakt! Succes morgen op school, ben heel benieuwd hoe het dan gaat!
  2. Papa - Otto:
    4 oktober 2018
    Uno competitie als je voldoende kaartspellen hebt??
  3. Marleen:
    4 oktober 2018
    Jee wat een dag!! Hopelijk is de juf er snel weer.....