Oog in oog met een kudde buffels

9 september 2018 - Kruger Park, Zuid-Afrika

Vanmorgen was het vroeg.. om 4:30 al opgestaan.. het was het wel waard daar niet van hoor haha maar het is wel even anders dan thuis. We zijn vanmorgen op een bushwalk gegaan. We waren met een kleine groep, 4 van onze eigen groep, een Amerikaanse die tijdelijk een paar dagen bij ons was en twee vreemden die, stomtoevallig, ook uit Nederland kwamen. Ze zijn ook overal die Nederlanders. Verder waren er twee gidsen mee met ieder een enorm geweer.

We waren echt van het pad af gegaan met de auto en vervolgens de bush in gelopen. Toen pas had ik echt het gevoel in de natuur te zijn want overdag op safari zijn de wegen van goed asfalt en rijden evengoed behoorlijk wat auto’s rond. Hier zagen we niemand. Dus daar liepen we dan, tussen allemaal hoog gras, takken die aan je kleren blijven haken, pootafdrukken van dieren en allemaal beestenschijt. Het was wel indrukwekkend hoe die gidsen aan de hand van een vaag figuur in het zand een heel verhaal kunnen opmaken over welk dier het was, hoe je dat kon zien en waar het heen ging. Hoe ze aan een vogel in de lucht konden zien waar de leeuw zich bevond die we twee keer hoorden brullen.

Na een kwartiertje lopen stonden we oog in oog met een kudde buffels. Dat was even spannend maar we hadden (gelukkig) een goede groep getroffen. Ze hadden allemaal van die enorme vogels boven op zich zitten en stonden ons aan te staren. Toen wij verder liepen begonnen ze ons te volgen. Dat was wel even spannend maar de  gids had al voorspeld dat dit zou gebeuren, anders was ik me helemaal rot geschrokken. We hebben ook nog een paar impala’s zien rennen en we gingen ontbijten aan de rivier. Chips, koekjes en Kudu worstjes. In de rivier pal voor onze neus lagen allemaal nijlpaarden te knorren, en we zaten er zo dicht bij. Ik denk niet dat ik ooit eerder op zo’n bijzondere plek heb ontbeten.

Na het ontbijten liepen we weer terug naar de auto en gingen we terug naar het kamp, dat inmiddels al zo ver was afgebroken dat het geen kamp meer was. Daarna begonnen we aan de autorit naar Swaziland. 4 dagen vroeg opstaan begon zijn tol te eisen dus in de auto heb ik heerlijk wat gedommeld en we waren zo weer terug. En toen was er geen stroom hier in Swaziland.. jammer want ik wou graag mijn telefoon opladen en naar huis appen. Na een paar uur was er gelukkig weer stroom en heb ik nog even met mama geskyped. Thuis hebben ze de eerste werk en school week er alweer opzitten, heel gek dat het leven daar gewoon doorgaat. Morgen gaan we helpen bij het building project want de scholen zijn nog dicht tm dinsdag. Tot morgen !

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bea koster:
    11 september 2018
    Geweldig hoor .
    Je schrijft ook mooi .beleven het mee.
    Lekker ontbijtje 😉
  2. Mama - Irene:
    11 september 2018
    Wat een geweldige belevenis een early bush walk!